Monday, June 9, 2008

Weekend syndrome

Sejak dua menjak ini, saya dilanda weekend syndrome. Kurang selera makan khususnya bila sy menjadi satu-satunya penunggu gua 280 ini di hujung minggu. Lantas 2- 3 hari lepas bangun sahaja dari tidur saya segera melompat ke atas mesin timbang. Benarlah, berat saya sudah menurun. Untuk 2 minggu ini sudah kurang tiga kilogram.
Kalau saya manusia yang obses untuk menurunkan berat badan, tentu ketika melihat hasil di timbang itu saya sudah melonjak gembira. Maklumlah, definisi orang sekarang (yang sudah lama saya sedari) cantik itu perlu mengikut liku tubuh model yang berjalan kucing di atas pentas. Itu kalau saya obses dengan definisi kecantikan fizikal laungan media cetak dan elektronik. Malangnya, saya tidak.
Dalam jangka masa ini, saya banyak bergantung hidup kepada jus, roti dan susu. Sahabat saya ketawa di hujung talian bila saya memberitahukan dietry saya yang baru ini. 'Westernnya,' dia menggiat. Saya menggaru kepala yang tidak gatal, apa boleh buat, itu saja yang mampu saya masukkan ke tekak bila keadaan jadi begini.
Saya kurang daya memujuk tunas rasa dan semalam selapas berhari-hari tidak menjamah nasi, saya mengajak seorang kawan lagi ke Old Town. Pesanan roti dan ice-blended mocha diletak dia atas meja. Sambil2 bercerita tentang gunung dan air terjun, ular dan tasik saya mengalas perut dengan toast.
Wai sibuk bercerita tentang Stong dan aktiviti mendaki, ikan air tawar dan umpan di tasik. Saya mendengar, sesekali bertanya dan mencelah. Saya teringatkan ular alir yang bisa yang pernah singgah di belakang rumah, juga ular air yang selalu membuat saya fobia. Malangnya, cerita2 menarik juga tidak mampu membuka selera makan saya. Setengah toast saya yang berlebihan saya letakkan di piring Wai.
Pulang ke rumah, sebelah badan saya mula menggigil aneh. Menjelang tengah malam, gigilan masih terasa menandakan saya sudah melanggar pantang nombor 2 dalam pemakanan saya. Keffein. Maka sepanjang malam, saya didera dengan mata yang tidak mahu lena sepenuhnya dan gigil yang tidak kunjung reda santak ke pagi. Ah, saya perlu tampal di dahi untuk larangan nombor 2 ini!

3 comments:

Abu_Zubair said...

syafakillah...
smg Allah menyembuhkan anda dr penyakit yg dihadapi

CINTA suci abadi said...

gigil itu tanda gastrik sudah naik...jaga boleh sakit kepala...kena ambil ubat gastrik..bila diet ingat kena ambil ubat gastrik...diet yg elok ambil banyak fibre./../oats jangan tinggal..kena ambil atau fobre lain....

Kemilau Gemilang said...

lain kali kena ingat...jauhi kafein..jaga makan... jangan sampai masuk angin....