Thursday, April 24, 2008

Sikap

Pulang dari tempat kerja masih lagi dengan agenda yang sama di dalam kereta. Ya, manusia ini topografi sikapnya hampir tidak unik. Tiada yang baru sejak dari Adam bernafas hingga sekarang. Tapi, emosi manusia tetap tersentuh dengan bermacam-macam lagak manusia. Tidak baru bagi kita, dalam erti kata, hal itu sudah selalu diulang-ulang oleh mulut orang atau setidak-tidaknya dalam majlis tazkirah agama. Siapa yang lebih kenal manusia selain Tuhan? Garis-garis sikap yang diceritakan adalah fakta tentang manusia itu sendiri. Quran sudah menceritakan. Sirah Nabi-nabi menterjemahkan dalam bentuk contoh yang nyata.
Saya akui saya bosan dengan sesetengah sikap yang menjengkelkan. Saya akui saya hilang sabar kadang kala dengan perilaku yang maha mengada-ngada. Tapi ya, sahabat saya sering mengingatkan, itulah dunia. Kau tidak tinggal di syurga. Belum lagi. Insya Allah. Dan hati saya jadi tenang kembali.

No comments: