Friday, May 16, 2008

ubah

Melangkah ke satu stage yang baru dalam hidup ada banyak komplikasinya. Dalam banyak perkara, tidak ramai yang boleh menangani perubahan dengan baik. Akan tetapi, perubahan adalah peraturan dunia. Tiada yang kekal selagi dinamakan makhluk.
Sahabat saya cuba melangkah ke satu situasi baru tetapi ragu-ragu di dalam hatinya sangat besar. Maka dia menangguhkan banyak keputusan penting dari satu masa ke semasa samada dia sedari atau tidak. Hidupnya menjadi begitu stagnant sehingga dia sendiri akhirnya menjadi bosan dengannya. Walau bagaimanapun, setiap kali dia berada di persimpangan untuk meneruskan perjalanan ke satu peringkat yang lain, dia sering teragak-agak.
Dia, bagi saya, adalah manusia yang gerun dengan suasana tidak pasti dan bimbang perubahan yang bakal ditemuinya tidak mendatangkan kebaikan kepada dirinya. Namun, dari semasa ke semasa, dia tahu dia perlu menangani hal tersebut. Atau dia akan menjadi kesuntukan masa. Dan di akhir kesuntukan masa itu hanya ada penyesalan yang tidak berkesudahan.
Ini kisah yang biasa didengar. Saya yakin anda sendiri pernah mendengarnya daripada orang lain atau pernah mengalami sendiri. Hal sebegini sebenarnya, tidak mudah diselesaikan melainkan dengan keyakinan yang teguh kepada rahmat Tuhan yang Maha Esa. Kita barangkali boleh meneka-neka, menimbang sesuatu perkara dari satu stand point masa yang cukup jauh, tetapi keputusan bagi setiap perkara masih lagi bukan di tangan kita. Berdoalah. Kita digalakkan melakukannya. Adakah anda ingat lagi perihal tentang pentingnya berdoa? Saya sedang bermuhasabah :) entry kali ini adalah untuk menyedarkan diri sendiri.

No comments: