Thursday, May 1, 2008

Jiran

Saya tidak tahu kenapa sejak dua tiga menjak ini tidur saya selalu terganggu. Saya jenis manusia yang suka tidur awal (kononnya mahu dapat quality sleep) tapi kemudian menjelang 2, 3 pagi mata saya mula celik dan cerah. Saya berkisar ke kiri dan kanan, bilik saya memang suram dengan lampu tidur. Dalam keadaan begini, selalunya saya berdoa untuk tidak memikirkan bukan-bukan. Sekian lama saya sudah mengharamkan menonton filem-filem seram yang menjadi kegemaran saya sejak menjak remaja.
Tapi kemudian saya terfikir, 2,3 pagi ni sesuai untuk apa ya? Saya tidak boleh berjoging di luar, bimbang jiran saya menelefon Rumah Bahagia kalau ternampak saya berbuat demikian setiap dinihari. Saya juga tidak berminat langsung menonton apa-apa rancangan televisyen menjelang 2, 3 pagi. Sedangkan waktu perdana pon saya tidak punya minat sedemikian, apa rasionalnya saya membuka siaran kotak empat segi tersebut pada waktu pagi-pagi begitu. Sementelahan pula, tv itu bukan milik saya. Saya segan menggunakannya.
Pagi tadi jiran saya bertukang lagi. Saya lantas bangun tersentak dari tidur, jam sudah menunjukkan pukul 7. Minggu ini bulan mengambang penuh jadi saya tidak risau menggantikan solat yang terlepas. Dari atas katil, saya cuma mendengar ketuk-ketuk rumah sebelah. Inilah bahana rumah terlampau dekat, jiran mengepam najis pon saya boleh dengar dengan jelas. Arakian terlampau dekat, saya jadi manusia yang sering curiga khususnya pada waktu malam.
Jiran saya ini aktif, malam-malam pon dia suka mengetuk. Saya sungguh tidak tahu apa yang dia kerjakan. Tidak pernah ada niat pon saya untuk bertanya. Ketuk-ketuknya membuat saya perasan seolah-olah ada pencuri yang cuba mengumpil pintu rumah saya. Keliru sungguh. Kalau terbatuk tengah malam, saya hampir yakin manusia itu sudah duduk di bilik sebelah saya, cuba untuk merompak. Fobia sungguh!

1 comment:

Anonymous said...

wah...wah.....wah... bestnya ni yang wat semangat tok membacanya terkesima membaca ketuk-ketuk di rumah sebelah anda.... hi..