Tuesday, May 20, 2008

Malu

Kes 1
Seminggu dua ini saya sudah puas mencari kedai gunting rambut yang boleh memotong rambut saya tanpa ragu-ragu. Malangnya saya tidak berjumpa satu pun yang berkenan di hati, sementelahan di sini rata-ratanya adalah salon uniseks.
Sepanjang dua tiga tahun bekerja ini, belum cukup lima jari bilangannya saya bergunting rambut. Semuanya gara-gara kedai gunting rambut uniseks. Pernah saya cuba juga bergunting kerana terlalu terdesak di kedai-kedai rambut berkenaan tetapi sesudah dua tiga kali juga saya terpaksa terserempak dengan lelaki yang menggagahkan kaki memasuki kedai gunting tersebut saya menjadi serik.
Sungguh tidak aman dan ya, saya rasa sangat berdosa. Terkemudian, saya cuba menggagahi langkah memasuki sebuah salon milik seorang perempuan cina, dengan harapan ada hairdressernya yang berbangsa Melayu dan salon bertirai. Namun, selepas keluar dari salon tersebut saya berasa sungguh kecewa dan marah.
Kecewa kerana saya terpaksa membatalkan niat untuk menggunting rambut yang merimaskan dan kedua kerana rasa terhina dengan perkataan perempuan Cina itu yang seakan menghina pegangan saya.
Semasa saya melangkah masuk ke kedai tersebut, saya dapati ada ruang yang bertirai 'khusus untuk wanita bertudung'. Malangnya, tirai yang dipasang sangat jarang. Saya cuma menggeleng kepala apabila tauke dengan penuh hati 'mempromo' ruang bertabir itu, tetapi senyuman saya mati apa dia mula melabel saya closed minded kerana mengambil kira soal tabir yang jarang itu.
Tidak perlu saya panjangkan cerita kerana saya keluar dengan perkataan yang bisa selepas itu.
Kes 2
Salah seorang kawan saya mengadu terperanjat dan sakit jantung apabila salah seorang chatter yang dikenalinya menunjukkan gambar yang tidak sopan kepadanya. Kawan saya seorang perempuan berhemah, dan sama sekali tidak menyangka chatter kenalannya itu, yang juga seorang perempuan sanggup mendedahkan bahagian tubuhnya tanpa segan silu. Ya, dia perempuan, tetapi tidak bermakna dia harus mengabaikan aurat sesama perempuan, protes kawan saya yang seorang ini.
Dua kes di atas, adalah dua kes aurat yang selalu membawa masalah. Bagi saya, memang masyarakat kita ini sakit, bila perkara sepenting ini dengan mudahnya diabaikan. Soal aurat ini, soal besar. Soal neraka dan syurga. Tidak mempedulikan hal sebesar ini, menunjukkan kita sebenarnya belum lagi mencintai agama yang kita anuti. Malah pada satu tahap belum lagi memahami kehendak dalam beragama.
Cik kak2, aurat apabila bertemu sesama jenis pun perlu dijaga. Tanyalah pada yang tahu. Jangan tanya pada Cina atau apa-apa bangsa kafir tentang aurat kerana mereka tidak pernah ambil tahu. Jangan suka-suka mengikut perilaku mereka kerana tatacara hidup kita tidak akan pernah sama dengan mereka. Kalau mereka suka-suka membuka salon uniseks, biarkan. Janganlah cik kak2 yang hidung penyek dan mengaku beragama Islam mahu membuka salon uniseks juga. Jangan mengundang bahaya dan dosa pada diri sendiri. Kalau tidak, jangan pula mengeluh nanti, ada buaya yang minta diurut dengan lagak seorang bini.

2 comments:

Anonymous said...

awak ni tinggal area mana?byk ajer ladies saloon kalo area kl nie..

aryshdanea said...

owh, saya x tinggal di kl. saya tahu kl takde masalah :)